دیدگاه‌ها

چریک‌ و‌ نبردهای چریکی (بخش۱۴ قسمت دوم)

حفاظت و امنیت چریک

۵- تغییر قیافه و شکل ظاهری
افرادی که به عللی نباید شناخته شوند برای آنکه به سهولت رفت و آمد نمایند، بهتر است درحد امکان تغییر قیافه بدهند. آشنائی با اصول ابتدائی گریم، رنگ مو و تغییر فرم ریش و سبیل موثر است. باید علائم مشخصه چهره مثل زخم عمیق قدیمی را از بین برد. نحوه راه رفتن و حرکات در هر فرد برای آشناهایش مشخص است بطوریکه یک فرد آشنا را در شب از روی سایه اش میتوان شناخت، لذا تغییر قیافه و نحوه راه رفتن مفید است. تغییر تیپ بسیار اهمیت دارد. اگر در یک محله کارگرنشین زندگی میکنید نباید لباسهای شیک بپوشید بلکه باید همرنگ مردم آن محل باشید. یک کارگر لباس شیک بپوشد. بهمین ترتیب در مناطق مختلف شهر مطابق مردم آن منطقه لباس به تن کنید.

۶- سبکباری و تحرک:
یکی از سه اصل طلائی چریکی تحرک مطلق و منظم است. چریک هرگز نباید موضع ثابتی بگیرد. هرگز نباید بکوشد تا از موضع ثابتی دفاع نماید. دفاع از مواضع ثابت باعث اتلاف وقت، هدر رفتن مهمات و از همه مهمتر محاصره آن موضع و اسارت یا کشته شدن چریک توسط دشمن خواهد شد. تحرک لازمهء بقاء چریک است. بنابر این هرگز نباید به یک مکان ثابت وابسته شد، معمولا این وابستگی به علت تمرکز و انبار کردن لوازم و وسایل زیاد در یک مکان یا تصور مناسب بودن آن مکان پیش می‌آید و همچنین جلوی تحرک را می گیرد و مانع می شود که در هنگام احساس خطر سریعا عکس العمل نشان دهید و مکان را ترک کنید.

لذا در مکان تجمع تیمی هرگز نباید لوازم و وسایل زیادی را انبار کنیم، حداکثر نباید بیش از ۲۰ کیلو بار مهم از قبیل: اسلحه، مهمات، مواد منفجره، نقشه های عملیات و احیانا اعلامیه در خانه نگهداری شود.

اصل تحرک سریع میگوید،به یک مکان ثابت خود را وابسته نسازید و همواره آماده حرکت باشید. البته باید مخفیگاه یا مکان بعدی آماده باشد و امکاناتی داشته باشید تا در صورت تخلیه یک مکان لو رفته، از مکان دیگر استفاده کنید. تجارب برخی کشورها از شیوه انقلابی جنگ چریکی برای آزادی وطن استفاده می‌کردند ثابت کرده‌اند که عدم تحرک سریع و خوش خیالی برخی همقطاران جنجگو، موجب ضربات مهلکی به چریکها شده است.

بنابراین به یک مکان و مخفیگاه تکیه نکنید و چندین مکان امن در اختیار داشته باشید.

ابو عمر
مرکز اطلاع رسانی جبهه دموکراتیک مردمی احواز
http://ALAHWAZ.COM
http://t.me/adpf25

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا