جهان

مطالعه رفتار خامنه ای طی یک ماه اخیر به خوبی نشان میدهد که او به نوعی جنون یا مالیخولیا گرفتار شده است

مطالعه رفتار خامنه ای طی یک ماه اخیر به خوبی نشان میدهد که او به نوعی جنون یا مالیخولیا گرفتار شده است. خامنه‌ای چنان از قیام شعله ور جامعه، وحشت زده است که همچون یک دیوانه اساطیری همه را دشمن می‌پندارد.

مانس اشپربر «Manes Sperber» روان‌شناس مبارز ضدفاشیسم در کتاب معروف خود نقد و تحلیل دیکتاتوری می‌نویسد: «تمام دیکتاتور‌ها با یک داستان می‌آیند، قصهٔ دشمن!. این دشمن خونی یا ملی، یکی از همسایگان است و یا یک دشمن بزرگتر دیگر میتواند باشد. خصم، همسایه نزدیک یا دور، تجسم یا تفکر تفاله‌های حقارت و دغل کاری‌های دیکتاتور است. دیکتاتور و دستگاهش خودشان را نجیب‌زاده مادرزاد و اسوهٔ اخلاق و عدالت و در یک کلام، مجموعه تمام خوبی‌های عالم می‌دانند و دشمن را فقط شیطان و شر مطلق.

دیکتاتور به‌ دقت تمام از این شیوه استفاده می‌کند تا هواداران بیشتری به دور خود فراهم کند و تمام خشم و نفرت عمومی را بسوی دشمن خودساخته (غیر خودی) کاتالیزه نماید و همین که به اهداف‌ خود رسید از پیروان خود و توده‌ها روی برمی‌گرداند و آدمی می‌شود که هرگز کسی تصورش را هم نمی‌کرد. رفتن به درون پیله (درون خود) همان و دور شدن از واقعیتها همان. طولی نمی‌کشد که تفکرات، احساسات و رفتار دیکتاتور بکلی دگرگون می‌شود و از مردم و واقعیات جامعه فاصله می‌گیرد و به سوءظن و بدگمانی و دیگرآزاری و توهمات مالیخولیایی دچار می‌شود و آرام‌آرام فساد، تنهایی و ترس او را از پای درمی‌آورد.

او تا آنجا پیش میرود که سرچشمه و مسبب تمامی نارضایتی‌های جامعه خود را از دشمن موهوم خودساخته خویش می‌پندارد.

رضا فرج پور

مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی احواز

https://ALAHWAZ.COM
https://t.me/adpffarsi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا