جهان

دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به «خطرناک‌ترین حد ممکن» رسیده است.

بر اساس بیانیه سازمان ملل، موجی از خشونت که با حملات موشکی حماس به اسرائیل آغاز شد، به بمباران شدید غزه توسط اسرائیل منجر شده است. تاکنون بیش از ۱۲۰۰ نفر در اسرائیل و ۱۸۰۰ نفر در غزه کشته شده‌اند.

همچنین، سیستم مراقبت‌های بهداشتی غزه با حملات اسرائیل به مراکز درمانی و کارکنان، در آستانه سقوط قرار دارد.

در شرایطی‌که آسیب‌های زیرساختی باعث بحران آب شده و دسترسی بشردوستانه به فوریت مورد نیاز است، دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر اهمیت احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر، آزادی فوری گروگان‌ها را خواستار شد.

وی همچنین خواستار پایان دادن به تبادل آتش و مبارزه با «نفرت و سخنان نفرت‌انگیز» شد.

ارتش اسرائیل بامداد جمعه اعلام کرد عملیات در غزه را افزایش می‌دهد و در اطلاعیه‌ای از ساکنان شمال غزه خواست منازل خود را ترک کنند. ارتش اسرائیل گفته نیروهای حماس در شهر غزه در تونل‌هایی در زیر خانه‌های مسکونی که غیرنظامیان بی‌گناه در آنها ساکن هستند، پنهان شده‌اند.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده که «تروریست‌های حماس» از مردم به عنوان «سپر انسانی سوءاستفاده» می‌کند و از مردم خواسته «برای امنیت» شان از شمال غزه فاصله بگیرند.

حماس که کنترل غزه را در دست دارد و از آنجا به مواضع اسرائیل حمله می‌کند، در نخستین واکنش به فرمان تخلیه شمال غزه توسط اسرائیل، آن را «جنگ روانی» ارتش اسرائیل نامید و خواستار نادیده‌گرفتن آن توسط مردم غزه شد.
رضا فرج پور


مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی احواز
https://ALAHWAZ.COM
https://t.me/adpffarsi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا