دیدگاه‌ها

چریک و نبردهای چریکی(بخش سوم)

تاکتیک جنگ چریکی
حمله نیروی هوائی دشمن به چریکها هرگز نمی‌تواند موثر باشد چون در جنگ چریکی تعداد نفرات کم بوده و در یک منطقه یا چند منطقه پخش هستند.

نیروی هوائی زمانی موثر واقع میشود که بتواند دفاع متشکل، قابل روئیت و ثابت را بطور منظم بمباران کند و چنین دفاعی در جنگهائی از نوع جنگ چریکی وجود ندارد. این یک‌ نقطه قوت بزرگ است.

حمل و نقل از طریق جاده و راه آهن یکی از نقاط ضعف بزرگ دشمن است، زیرا مراقبت وجب به وجب از یک جاده یا راه آهن عملاً غیر ممکن است.
میتوان در یک نقطه دلخواه مقدار کافی مواد منفجره قرار داد و راه را غیر قابل استفاده ساخته یا با انفجار آن در موقع عبور یک یا چند وسیله نقلیه علاوه بر خراب کردن راه لطمه زیادی از لحاظ نفرات و ساز و برگ بر دشمن وارد کرد.
منابع گوناگونی برای مواد منفجره وجود دارد. این مواد را میتوان از خارج از مرزها وارد کرد. همچنین میتوان خمپاره ها و بمب ها و نارنجک‌های و… دشمن را که منفجر نشده‌اند مورد استفاده قرار داد.

کمین کردن در راه برای منفجر ساختن و نابود کردن باقیمانده نیروی دشمن برای
جمع آوری اسلحه و ساز و برگ، شیوه‌ای بسیار سودمند است. زیرا دشمن فرصت استفاده از اسلحه و حتی فرصت گریختن هم ندارد. با استفاده از مقدار کمی مهمات میتوان به نتایج قابل ملاحظه‌ای رسید.

به ستوه آوردن دشمن از این راه او را به تغییر تاکتیک وا میدارد. حمل و نقل بطور جداگانه جای خود را به حمل و نقل بوسیله ستونهای موتوری می دهد، با وجود این با انتخاب صحیح منطقه می توان به همان نتایج دلخواه رسید. زیرا کافیست ستون را قطع کرده و نیروهای دشمن را به طرف یک وسیله نقلیه متمرکز کرد. در این مورد نباید هرگز عناصر اساسی جنگ چریکی را از نظر دور داشت. آشنایی کامل با خاك، مراقبت از راه‌های گریز و تمام طرق
فرعی، آشنائی با اهالی منطقه، برخورداری از حمایت کامل آنان برای دریافت آذوقه و گرفتن مسکن مخفی موقت یا دائم برای رفقای زخمی و برای حمل و نقل و بالاخره قطع راههاي ارتباطی دشمن نتایج قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

ابو عمر
مرکز اطلاع رسانی جبهه دموکراتیک مردمی الأحواز
HTTP://ALAHWAZ.COM
https://t.me/adpffars

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا