دیدگاه‌ها

چریک و نبردهای چریکی (بخش ۸)

تاکتیک عبارت است از روش عملی دنبال کردن اهداف استرتژیکی بزرگ.

ویژگی بنیادی «چریکها» تحرك فوق العاده است که به آنان اجازه میدهد ظرف چند دقیقه از محل عملیات و در صورت لزوم در عرض چند ساعت از منطقه عملیات دور گردند.

این امر همچنین به آنها اجازه می دهد که مرتباً تغییر جبهه داده از خطر محاصره ایمن بمانند.. در پاره‌ای از مراحل جنگ «چریکها» برای احتراز از محاصره خود باید به عقب نشینی بپردازند. همچنین آنها میتوانند به نبردهای ضد محاصره ای دست بزنند. برای این کار به این صورت برنامه‌ریزی کنید که یک یا دونفر از نفرات شما، نقش دانه کبوتر را بازی کنند. به این ترتیب که محل اختفای آنها بوسیله خود شما به دشمن لو داده شود.
دشمن نیز برای دستگیری آنان نیروهای خود را گسیل میدارد. بقیه چریکها باید در نزدیکی محل اختفای نفرات خود از قبل سنگر گرفته باشند و بمحض ورود نیروهای دشمن که معمولا با تعدادی خودرو عازم شده‌اند، درگیری را با شدت و خشونت بالا آغاز کنند. این شکل نبرد برای بیرون کشیدن تعدادی از نفرات دشمن از پایگاهشان(که در آنجا مسلماً دارای قدرت بیشتری هستند) و به دام انداختن آنهاست. یک روش دیگر، دستگیری یک خائن است. او را وادار کنید تا محل اختفای آن چند نفر نیروی شما را به مافوق خود لو دهد. بدینوسیله دشمن بهتر و راحت تر اطمینان میابد که این یک دام نیست.
برای این نوع درگیری، مواضع یا منطقه و محلی را انتخاب کنید که گریز دشمن از آن سخت و غیرممکن باشد اما فرار برای شما از آن محل ساده باشد. پس مطالعه لازم در مورد منطقه عملیات را از قبل انجام دهید. این امر دست برتر را بشما میدهد. چون شما انتخاب کرده‌اید که دشمن در جایی زمینگیر شود که راه فرارش بسته بوده و یا بسیار سخت است.
میتوانید همین روش را شبها بکار ببرید، دشمن شما از درگیری در شب بسیار هراس دارد اما ناگزیر به درگیری است وچون شبها مجبور به نزدیکتر شدن به دشمن هستید پس درگیری را با شدت بسیار وحشیانه‌ای آغاز کنید. در هر درگیری ابتدا فرماندهان و درجه داران و مسلسل چی ها را هدف قرار دهید.

جنگجوی چریکی سربازی است مشخص و بسیار ورزیده که از دست دادن یک تن آن با ده درصد جمع نفرات دشمن برابری میکند. هرگز نباید سربازی همرزمش را که شهید میشود با اسلحه و مهماتش که در
جنگ چریکی بسی گرانبها هستند به دشمن سپرد. همین که رفیقی از پای درافتد وظیفه هر چریک آنست که وسائل او را جمع‌آوری کرده و با خود ببرد. این یکی دیگر از مختصات جنگ چریکی است، یعنی توجه و مراقبت درباره مهمات.

ابو عمر
مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی احواز

http://ALAHWAZ.COM

https://t.me/adpffars

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا