دیدگاه‌ها

چریک‌ و‌ نبردهای چریکی (بخش ۱۳)

ویژگی‌ها و امتیاز نبرد چریکی

جنگهای چریکی نسبت به جنگ کلاسیک از امتیازات ویژه‌ و برتری‌های بیشتری برخوردار است. این برتریها شامل:
۱- غافلگیری دشمن در هنگام حمله
۲- شناسایی بهتر و بیشتر از منطقه عملیاتی
۳- تحرک بسیار زیاد چریکها
۴- شبکه اطلاعاتی بیشتر و دقیق تر چریک‌ها
۵- قاطعیت در جنگ. یعنی دارا بودن ظرفیت قدرت تصمیم‌گیری برای روحیه بخشیدن به رفقا در زمانیکه روحیه دشمن رو به ضعف رفته، بدون درنگ دست به حمله بزنند.
اصل غافلگیری بسیار مهم است و همین اصل است که وقتی چریک با استفاده از آن دست به حمله غافلگیرانه میزند، تا حد بسیار بالایی ضعف نظامی او را جبران می‌کند. چون دشمن هیچ سلاحی برای مقابله با غافلگیری ندارد. این عامل باعث میشود دشمن در گرداب سردرگمی و وحشت بسر ببرد.
بخاطر اطلاع دقیقی که از موقعیت دشمن بوسیله مشاهده و نظاره‌گری از نزدیک کسب میکنید، او را بخوبی شناخته و میتوانید ضربات مهلکی به او وارد کنید. در حالیکه دشمن هیچگونه حدسی از حمله و قوای چریک‌ها نمی‌تواند بزند یا اینکه پیش بینی کند حمله چه زمانی و از کجا و چگونه آغاز میشود.
برتری دیگر شما آن است که شما قبل از حمله مقدار قدرت دشمن را برآورد کرده‌اید در حالیکه دشمن از نیرو و قدرت و امکانات چریک‌ها اطلاعی ندارد.
شما چریک‌ها میتوانید قدرت و امکانات خود را بطرز دقیقی اقتصادی در نبرد بکار ببرید در حالیکه دشمن چنین اختیار و آزادی عملی ندارد.
بعلاوه این شما چریک‌ها هستید که زمان و مکان و چگونگی آغاز حمله مرگبار خود را تعیین میکنید، شما تعیین میکنید که حمله چه مدت زمانی طول بکشد و چه نتیجه‌ای از آن بدست بیاید. اما دشمن هیچ حدسی از آن ندارد. یعنی هنگام حمله ابتکار عمل در دست چریکها است نه دشمن.

شناخت منطقه عملیات
اگر چریک بخواهد منطقه تحت عملیات خود را بصورت متحد واقعی خود درآورد باید وجب به وجب آنرا به دقت شناسایی کند‌.. تنها در اینصورت است که میتواند زیرکانه ترین استفاده را از جزییات منطقه ببرد. سواحل و بنادر، کانالهای فاضلاب، پستی و بلندی‌ها، جاده‌ها، پلها، کوچه پس کوچه‌ها و خیابان‌های اصلی و فرعی، نواحی متروکه و ساختمانها را باید بشناسد. چند روز قبل از حمله باید این موارد و هر مورد دیگری که به ذهنتان خطور کرد، باید انجام شوند.
در اینصورت میتوان بهترین فرم تیراندازی، عقب نشینی و اختفاء را انتخاب کرد. مکانهایی که باید میان‌بر زد، خیابان های بن بست، جاده‌ها و اماکن در دست تعمیر، پاسگاههای ایست و بازرسی پلیس، اماکن نظامی و شبه نظامی، ورودی و خروجی تونلها و کانال‌ها، پلها، چهارراه‌هایی که پلیس راهنمایی یا هر وسیله کنترل و نظارت در آنجا مستقر باشد باید به دقت تعیین و مشخص شوند، زیرا اشتباه در این زمینه مرگبار است. همچنین در صورت امکان دوربینهای مداربسته و سایر دوربینهای مستقر در منطقه عملیاتی را چند ساعت قبل از حمله از کار بیندازید.
پس چریک الزاماً و باید هر مکان و معبری را که بتواند در آن بعد از حمله پنهان شود و دشمن را در بی‌خبری نگهدارد، شناسایی کند.
با شناخت جزییات کنار خیابانها، زمینهای اطراف شهر و غیره میتوان براحتی دشمن را سردرگم کرده و فریب داد.

تحرک و سرعت عمل
تحرک و سرعت عمل چریک باید ورای سرعت دشمن باشد. علاوه بر چالاکی و قدرت بدنی بالای چریک، موارد زیر هم برای سرعت عمل چریک لازم هستند:

اولاً موتریزه باشد. یعنی باید وسیله نقلیه موتوری داشته باشد.
دوماً به دقت منطقه عملیات و زندگی خود را بشناسد.
سوماً در وسایل ارتباطی مخابراتی و موتوری دشمن خرابکاری کرده و جریان کار آنها را مختل سازد.
چهارماً از بعضی سلاح‌های سبک برخوردار باشد.

نکته مهم
در حین اجرای عملیات کوتاه مدت (چند دقیقه‌ای) اگر قرار باشد با یک مثلا موتور سیکلت فرار کند بشرطی موفق میشود که از قبل روی مسیر فرار بخوبی و با دقت تمام تمرین و کار کرده باشد. منطقه عملیاتی باید حدالامکان از پاسگاههای پلیس بدور باشد به این ترتیب فرار آسانتر خواهد بود.
قبل از عملیات خطوط ارتباطی دشمن را قطع کنید، بطور مثال دکل‌های مخابراتی را منفجر کنید یا حداقل کابلهای آنها را قطع کنید.
دشمن را شرطی نکنید. یعنی گاهی اوقات با انفجار دکل‌های مخابراتی هیچ حمله ای انجام ندهید. به این شکل دشمن در سردرگمی خواهد ماند که حمله آغاز میشود یا نه. چون با هربار از کار افتادن دکل‌های مخابراتی، دشمن پی به حمله شما میبرد و‌ ممکن است خود را از قبل آماده کرده باشد. بنابراین گاهی اوقات فقط به تخریب آنها اکتفا کنید.

دشمن هنگام تعقیب چریک از مدرنترین خودروها استفاده میکند، چریکها باید سعی کنند بهر طریقی مانع او شوند. مثلا با ایجاد راهبندان توسط دیگر رفقا که از قبل در مسیر انتخابی فرار مستقر شده‌اند آنهم با استفاده از خودروهای پلاک جعلی.
مسدود کردن مسیر با تنه درخت، سنگ، علایم راهنمایی کاذب، چاله و یا هر روش ابتکاری دیگر.
کار گذاشتن مین های دست ساز (روش ساخت مین در این جزوات آموزش داده میشود). آتش زدن خودروها و‌ موتورسواران دشمن با کوکتل مولوتوف که اگر همزمان با انفجار مین ها صورت گیرد برای دشمن بسیار مرگبار خواهد بود.
تیراندازی بسمت تعقیب کنندگان چه برای کشتن آنها چه پنچر‌ کردن خودروهای آنان.

کار چریک‌ حمله برق آسا و عقب نشینی سریع است. در حمله میتوان با سلاح سبک دشمن کاملا مسلح و قوی را براحتی از حرکت باز داشته و ضربات مهلکی به او وارد ساخت. پس داشتن سلاح سبک به چریک‌ها تحرک کافی و سرعت لازم را میدهد.
نکته دیگر اینکه داشتن هلیکوپتر برای دشمن امتیاز و برتری خاصی محسوب نمیشود. شلیک از هلیکوپتر از آن ارتفاع زیاد بسیار مشکل است. ضمنا هلیکوپتر در خیابانها نمی‌تواند بنشیند و اگر در ارتفاع پایین پرواز کند هدف بسیار خوبی برای چریکهای زبده خواهد بود.

ابو عمر
مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی احواز
http://ALAHWAZ.COM
http://t.me/adpf25

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا