دیدگاه‌ها

چریک و نبردهای چریکی (بخش ۹)

وظیفه یک چریک در شهر، روستا و حتی مرزهای کشور اشغال شده‌اش مبادرت به جنگ چریکی و نیز جنگ روانی(تبلیغات) علیه اشغالگر است. او کسی است که اسلحه بدست برای مبارزه با اشغالگر از روشهای سوای طرق سنتی و مرسوم استفاده میکند. او در مقام یک چریک سیاست پیشه و یک میهن پرست باایمان برای رهایی خلق خود و سرزمین خود، دشمن آشتی ناپذیر دشمن اشغالگر خود است.

چریک به عوامل مزدور، نظامیان، اطلاعاتی ها و سرمایه‌داران بزرگ هجوم آورده و ضربه را میزند. همچنین عوامل زیان‌آور دیگر همچون راست‌گرایان افراطی که جوانان عاشق آزادی و استقلال و شهروندان متنفر از فاشیسم ایرانشهری را می‌دزدند و در زندانها بقتل میرسانند و نیز مسئولان و رؤسای شکنجه گر زندانها، مقامات سیاسی و نظامی و کسانیکه سرنوشت انسانهای آزادی‌خواه را در دست گرفته‌اند، از سر راه برمیدارد.

وظیفه اصلی او جلوگیری از فعالیت آزادانه سرکوبگران، عقیم ساختن نیروی‌های نظامی و بستوه درآوردن آنان است.
انهدام و یا مصادره اموال سرمایه دارن و مقامات عالیرتبه سیاسی نظامی و مذهبی و صرف آنها برای مردم به فقر و استثمارکشیده شده از دیگر وظایف اوست.

چریک از انهدام و تجزیه سیستم اقتصادی اجتماعی و سیاسی فاشیستهای اشغالگر هیچ‌ ابایی ندارد چون هدف او گسترش جنگ چریکی روستایی و از آن طریق، کمک به ایجاد و استقرار ساخت سیاسی اجتماعی جدیدی است که در آن خلقِ مسلح، قدرت را در دست داشته و حاکم بر سرنوشت خویش گردند.
خصلت ویژه یک چریک، قدرت خلاقیت و ابتکار اوست. باید از نظر تاکتیکی، یک فرد مجرب و همچنین تیرانداز قهار و ماهری باشد و ضعفی را که از نظر مهمات و سلاح نسبت به دشمن خود دارد با مهارتها و هوش خود جبران نماید. ( در فصول بعد نحوه تیراندازی با سلاح دوربین دار و دیگر موارد لازم آموزش داده میشود).
نیروهای بسیجی، سپاهیان و حتی پلیس بهمراه سرباز از سلاح‌های نسبتا خوب و مدرن استفاده میکنند. یک راه جبران سلاح، گیرانداختن آنان و مصادره سلاح‌ها و مهمات و بیسیم آنان است. دشمن خود منبع تامین سلاح‌های شماست.

چریک‌ باید بتواند در هنگامی که تحت تعقیب است، از اوراق هویت جعلی نیز برای امینت خود استفاده کند. یادگیری تکنیک مهرسازی و چاپ، کار با کامپیوتر و پرینتر در حدی که بتواند چنین اوراقی را جعل کند مهم است. در غیر اینصورت میتوان از یک فرد مطمئن در این زمینه استفاده کرد.

چریک یا چریک‌ها باید از نظر فیزیکی و بدنی بسیار ورزیده و چالاک باشند. تمرینات بدنسازی و یک یا چند تمرین از تمرینات دو میدانی، کوه نوردی، شنا، بیابان نوردی را در برنامه‌های خود داشته باشید. همچنین چادرزدن در مناطق مختلف بیابانی یا جنگلی و کوهستانی برای چند روز با حداقل امکانات رفاهی را تمرین کنید. توانایی در راهپیمایی چندین کیلومتری، مقاومت در برابر سختی و خستگی، باران گرما سرما و شب زنده داری کردن و… اینگونه تمرینات قدرت انعطاف پذیری بدنی و روحی، تطبیق با شرایط مختلف سخت زندگی چریکی، صبر و خونسردی و چالاکی و قدرت و استقامت بدنی چریک را بشدت افزایش می‌دهند.

چریک نسبت به سربازان و نظامیان اشغالگر یک تفوق کاملا اساسی دارد؛ او از یک خواست و اراده برحق ملت دفاع میکند یعنی جانب خلق را میگیرد. در مقابل، سربازان «اجباراً» یا با اختیار خود طرف دشمن اشغالگر را می‌گیرند یا به دفاع از منافع کسانی می‌پردازند که خلق ستمدیده با تمام وجود از آنها نفرت دارد. اگرچه از نظر تجهیزات نظامی ضعیف تر است اما در برتری روحی و اخلاقی و اراده‌اش هیچ شکی نیست. بهمن دلیل میتواند وظایف خطیرش را به سرانجام برساند.
این وظایف در «تهاجم استراتژیک و جلوگیری از نابود شدن» خلاصه می‌شوند.

برای اینکه چریک نبرد خود را با «هیچ» آغاز کند، باید سلاح و مهمات خود را از دشمن بگیرد. و چون مصادره سلاح از دشمن در شرایط بسیار نامحدود صورت می‌گیرد، بنابراین با مجموعه متنوعی از سلاحها مواجه شده بطوریکه برای انواع سلاحهای بدست آمده، کمبود مهمات احساس خواهد کرد. حل این مشکل جز با کار خلاقانه و ابتکارات محلی امکانپذیر نیست. در عین حال برای تمرینات تیراندازی هیچ نوع امکاناتی در اختیارش نیست. چریک باید با تکیه بر قوه ابتکار خود بر این مشکل فائق آید. قوه ابتکار و تفکر خلاقانه از صفات تفکیک ناپذیر روحیه و شخصیت یک‌ چریک زبردست موفق را تشکیل میدهند. قدرت ابتکار از بسیاری جهات برای یک چریک مهم و حیاتی است. نمیتوان برای هر مشکلی منتظر نظرخواهی دیگران بود. باید به سرعت عمل نمود و برای هر مشکلی که پیش می‌آید بسرعت تصمیم گرفته یک راه حل مناسب یافت.
عمل اشتباه آمیز بهتر از بی عملی از ترس اشتباه است.

استتار و اختفا را تمرین کنید. یک شیوه تمرینی آنست که مثلا به دوست خود بگویید چشمانش را بسته و بعد از سه یا پنج دقیقه چشمانش را باز کرده بدنبال شما بگردد، در این حین شما باید در جایی با محیط اطراف خود را استتار کرده یا مخفی شده باشید.
به فنون گریم و تغییر چهره آشنا شوید، هیچگاه نباید مرعوب خطر شد، ترس برادر مرگ است. در شب بهمان راحتی روز عمل کنید اما بدون شتاب، باید صبر زیاد نشان داد. چریک باید در مواجه با بدترین شرایط خونسرد و خوشبین باشد حتی اگر دوست و هم رزم خود را ازدست بدهد. (یعنی شرایط دشوار نباید باعث تغییر ضوابط و درک صریح او را نسبت به مشکل، گنگ و مبهم سازند).
افرادی بوده‌اند که در چنین مواقعی از خود ضعف نشان داده و فرار کرده‌اند یا از وظایف خود سر باز زده‌اند.

جنگ چریکی یک تجارت بازاری نیست، عملیات و فعالیت چریکی نیاز به تعهدات عمیق دارد. اگر کسی چنین تعهد و خصلتهایی ندارد بهتر است وارد این معرکه بزرگ مردان واقعی نشود.

ابوعمر
مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی احواز
http://ALAHWAZ.COM
https://t.me/adpffarsi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا